Monday 21 November 2011

Sup Tulang

Asslamualaikum...
Salam bersiaran untuk membina badan...hahahaha
bukan apa..tgk tajuk entri pn dh buleh paham kan.....

Weekend baru ni...My Incik Hubby cakap nk mkn sup tulang for lunch...
so I pn godek2 la esbox tu...sbb balik kg hari tu my mum kirimkan tulang qurban...
mmg syiookkk la kami dua ni...dapat rezeki ..mn tak syiookknya..
kalu dapat musuh pn syiookk jg ker?? ~~ jwb sendirik la yerrr..

jom tgk sup tulang versi I...
ada sempoi ker idok....





walaupn cara persembahan saya kurang menarik sebab tiada hiasaan bagai...
ia tetap sedap....maklumlahh telah berhempas pulas mereneh tulang tu...
sebab nk kasi daging tu lembut....mmg menguji kesabaran...
~~ ni statment sebab tak dak periuk tekanan...so kena buat secara manually...hokeyyyy

hampir dua jam saya mereneh dlm rice cooker...kelakor kan...
bukan sebab kehabisan gas..sebab saya terlalu alpha dlm membuat kerja rumah...
so..saya reneh dlm rice cooker...dan perlu risau tentang dapur gas....
setelah siap direneh dari pukul 9.30pg sampai pukul 11.00 pg...
daging tu lembut jer..lerai dari tulang....

apapn saya ucapkan tahniah kepada diri sendirik..
sebab berjaya buatkn menu tersebut...maaf lahh saya kn budak baru belajar...
ni pestaim sy masak sup tulang yawww...
kalu kurang sedap n kurang menarik tu..maaf la...masih dlm pembelajaran....
nak kena tayang resepi ker...alahhh malu lahhh
resepi kita main campak2 jer...dh la baru belajar...nk tayang resepi la pulekkk...

bahan2:- ( untuk dua org mkn ) ~~masa ni saya n My Incik Hubby jerrr
  • 500g tulang lembu ~~ renehkn dahulu lebih kurang 1 jam (bg yg tiada periuk tekanan yerr ~~ mcm I)
  • 2 biji kentang - dibelah 4
  • 1 bunyut sup tulang cap adabi ~~ ni yg sy guna
  • 1/2 bj bwg besar - dikisar
  • 2 bj bawang merah - dikisar
  • 2 ulas bwg putih - dikisar
  • 1 cm halia - hiris nipis2
  • 1 btg kayu manis, sedkit bunga cengkih,buah pelaga dan lada hitam
  • 1/2 sudu besar serbuk sup adabi - dikisar bersama bawang
  • 4 biji cili api - dititik
  • sedikit daun sup
cara2 :-
  • Tumis kn bahan kisar dan halia hingga naik bau...masukkan kulit kayu manis,bunga cengkih buah pelaga dan lada hitam
  • masukkan tulang telah siap direneh...kacau selama 2 - 3 minit
  • masukkan air dan sup bunyut~~ bergantung kepada anda...saya cuma masukkan 4 cawan air jer
  • biarkan direnah selama 15minit dan masukkan ubi kentang
  • masukkan cili api dan bahan perasa
  • hidang bersama daun sup...

No comments:

Post a Comment

ehh....ada orang laaa