Thursday 26 May 2011

Pulut Pisang aka Pulut Dakap

Assalamualaikum...n salam sejahtera...

Welkem....mlm semalam ada buat resepi ni...tu pn buat 6 bijik jerr..sebab incik husben xbrapa mkn...resepi ni salah satu peberet aku ms kecik2...igt lg kalo da org kampung or tok wan aku 'posto'kn pisang yg dh ranum/masak ke umh aku...mmg aku akn ngamuk habis2an minta my mom buat kn pulut pisang ni...dalam longat kedah aku panggil pulut dakap...sebab pisang di dakap oleh pulut..hikhikhik

Walaupn mknan ni peberet aku..tapi aku tak tau masak..hikhikhik..so 10minit sblm balik dr opiz aku pn call my mom utk 'sekolahkn' aku buat makanan ni..teringin punya pasai nk mkn...apa lg..cepat2 la amek resepi n cara2 nk buatnya..ooowhhh baru aku tau nk masak makanan ni sonang jer....aku igtkn mkn jer sonang..ruper2 nyer buat pn sonang...tapi utk pngetahuan korang..percubaan pertama kn..so phm2 jer bentuk rupa paras pulut pisang aku ni...dh mcm saiz aku...
Kat bawah ni aku letakkan skali resepi asal my mom..
Pulut Pisang aka Pulut Dakap
 Bahan2
- 2 cawan beras pulut
- 1/2 cawan santan pekat
- 1/2 cawan santan cair
- sikit garam n gula~~ ikut citarasa anda
- Pisang ~~ i guna pisang raja
- Sedikit daun pisang~~ ikut keperluan anda
- 2 helai daun pandan~~i xletak pn...sebab xde..

Cara Membuat
- Cuci beras pulut n toskan
- Masak santan hingga mendidih n masukan garam n gula
- masukan beras pulut n  daun pandan ~~masak seperti biasa..
- Kupas pisang n potong dua
- Ambil sikit pulut diratakan atas daun pisang yg telah dibelah mengikut saiz kesukaan anda
- Ambil pisang telah dibelah tadi diletakkan atas pulut..n balut seperti biasa dan diikatkan hujung pd dua2 bahagian
- kukus selama 20-30 minit

I buat separuh jer dr resepi ni..so dapat la 6 bijik...itu pn..mkn sebijik pong dh konyang sampei mlm~~ni ayat incik husben i...apa pn tq mak..

No comments:

Post a Comment

ehh....ada orang laaa