Thursday 5 December 2013

BABY R BF

Assalamualaikum...

hari ni nak share n nak cerita pengalaman breastfeed Baby R..
alhamdulillah..setakat hari ni aku masih mampu fully bf baby R...
korang tau..masa memula baby R dilahirkan...baby R hanya mampu minum susu
aku lebih kurang 1oz jer lollll..kecian wehhhh...time ni aku memang 
tak banyak susu...sedihhhhhh yakmatttt...
dah la pulak baby R kena jaundice..lagi la kecian...

masa dalam pantang...aku setiap jam akan pam susu ...sedih kooo bila tengok hasil..
sekali pam jer amik masa 15 - 30 minit per sebelah breast..
tu pun dapat hasil 0.5 - 1 oz jer untuk dua breast untuk sehari....
nangis aku wehhh...bila pikirkan anak aku....
mana taknya...susu maknya takda..apa aku nak sumbat anak aku..
nasi?pizza?kfc?muhahahaha..gilooo laa..

so..aku cuba minum susu lacta dari anmum..
hasilnya agak so so laaa...
dapat la 2oz per hari...kira ok la tu...dari memula..
aku ni memang kurang susu gamaknya..so aku nak juga bf baby R
tabahkan hati juga...aku cuba mengurut breast untuk perbanyakkan susu...
hasilnya tetap suam2 kuku juga...tapi kira ok la skit..
skali pump dapat la 2.5oz jer perhari ko...

Aku tetap berusaha..pump juga utk anak aku minum...
walaupun hasil yg agak so so jerr..
aku ikut pesan mak aku..supaya direct bf sekerap mungkin..
pun aku cuba juga....kadang2 terpikir juga..
ada ka susu bila baby R nyot2 ...yelaaa ..sebabynya bila
aku pump jer dapat 1/2 oz jer punggg...
kenyang ka anak aku tu...sampai kan aku suwuh tok laki aku
beli susu formula..sori yer anak terpaksa minum lembu punya susu jap...hikhihih

tabahkan kan aku??walaupun susu aku kurengg..sampai habis
pantang pun aku tetap pump susu..n buat stok utk baby R..
walau sekali pun dapat 1/2oz aku tetap simpan untuk stok...

sekarang alhamdulillah...dah abis pantang pun
susu aku semakin hari semakin banyak...
kadang2 dah boleh senyum tanda syukur..sebab sekali pump dah boleh
dapat 2oz..jadi makanya dalam sehari 2 kali aku pump..
dapat la buat stok susu 4oz..kira ok la..

alhamdulillah...baby R dapat menyusu susu ibu sepenuhnya....


alololoooo...tidur baiknyaaaa....
time ni baru hari ke 20++..
so..dok rasa dunia dalam perut lagi la...memanjang jer tdur...
celik mata pun 2 3 kali jer..selebihnya...ZZzzzzzzzZZZ



ehhhhh..kenapa terselit gambar mama plak ni...????hihihii


No comments:

Post a Comment

ehh....ada orang laaa